Arçelik
Arçelik
10.01.2024

İnternet Alışverişinde Sipariş Sonrasında Neler Olur

Tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarını değiştirmesiyle birlikte e-ticaret kullanımı da artmaya devam ediyor. Pandeminin de etkisiyle internet üzerinden daha çok alışveriş yapmaya başlandı. Öyle ki ülkemizde 2023 yılının ilk 6 aylık e-ticaret hacmi, geçen yılın aynı dönemine göre %109,7 artış gösterdi.

Artık bir tıkla istediğiniz ürüne ulaşmak çok kolay. Peki, internetten alışveriş yaparken hangi süreçler izlenir ve nelere dikkat etmek gerekir? Ürünle ilgili bir problem olması halinde tüketici hangi haklara sahip?

Gelin, birlikte sipariş aşamasından ürün elimize ulaşana kadar tüm süreci hatta sonrasını detaylıca inceleyelim.

Kargo ve Teslimat Süreçleri

Almak istediğiniz bir ürünü araştırıp internette buldunuz ve sipariş verdiniz. Sonrası ise “Ne zaman kargoya verilecek?”, “Ne zaman elime ulaşacak?” gibi heyecanlarla geçiyor. O zaman sipariş verme, kargo takibi ve teslimat aşamalarına göz atalım.        

Sipariş Verme ve Kargo Takibi

Satın almaya karar verdiğiniz ürünün siparişini verirken kredi kartı ya da banka kartı güvenliğinizi sağlamak için 3D Secure kullanan e-ticaret sayfalarından alışveriş yapmanızı öneririz. Mesafeli Satış Sözleşmesi içeriğinde belirtilen durumlara göre kargo sürenizi öğrenebilir ve takibini yapabilirsiniz. Arçelik web sitesinden aldığınız ürünler bölgenizdeki Arçelik mağazalarında stok olması halinde en hızlı şekilde teslim edilmek üzere otomatik olarak teslimat adresine yakın mağazaya yönlendirilir. Dilerseniz siparişin gönderileceği Arçelik mağazasını sepet adımında "Hızlı Teslimat" başlığından siz de seçebilirsiniz.

Arçelik web sitesi üzerinden verdiğiniz siparişilerinizi siparişinizi seçip "Ürün Evime Ne Zaman Ulaşır" butonu üzerinden kargo takibi yapabilirsiniz.

Teslimat ve Tüketici Hakları

Ürünü teslim aldıktan sonra paketi açıp kontrol edebilirsiniz. Bir eksik görürseniz anında iade etme hakkına sahipsiniz. Eğer ürünün faturası bulunmuyorsa yine ürünü almamalısınız. Kargo ile yapılan teslimatlarda herhangi bir hasarla karşılaşırsanız “Hasar Tespit Tutanağı” hazırlatabilirsiniz.

Arızalı ve Hatalı Ürünler        

Ürün geldikten sonra arıza ve hata olduğunu fark ettiğiniz anda tüketici hakları kapsamında dikkat etmeniz gereken bazı hususlar ve izlemeniz gereken adımlar bulunur. Ürün değişimi, iade gibi süreçler devreye gireceği için haklarınızı bilmeniz önemli.

Arızalı Ürün Değişimi ve Tüketici Hakları

Ticaret Kanunu’na göre ayıplı mal;

  • Standardında ya da teknik düzenlemesinde hata ve eksik olan,
  • Ambalajında, etiketinde, görselinde bildirilenle uyum sağlamayan,
  • Tüketicinin beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran her türlü maddi ve hukuki eksiklikleri içeren malı ifade ediyor.

Ayıplı mal olarak kabul edilen arızalı ürünler ile ilgili durumların hukuki süreçleri, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu’nun 11. maddesinde belirtilir. Bu maddeye göre tüketicinin hakları aşağıdaki gibidir:

Alıcının;

  • Satılan ürünü geri vereceğini beyan ederek sözleşmeden dönme hakkı,
  • Üründeki arızaya bağlı olarak indirim isteme hakkı,
  • Fazlaca bir uğraş ve masraf gerektirmediği takdirde masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz onarılmasını talep etme hakkı,
  • Ayıplı malın, ayıpsız olan mal ile değiştirilmesini isteme hakkı bulunur.

Arızalı-Hatalı Ürünlerin İade ve Değişim Süreçleri

Ürün geldikten sonra arıza ve hata olduğunu fark ettiğiniz anda tüketici hakları kapsamında dikkat etmeniz gereken bazı hususlar ve izlemeniz gereken adımlar bulunur. Ayıplı mal olarak kabul edilen arızalı ürünler ile ilgili durumların hukuki süreçleri ile ilgili bilgi almak için 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunu’nun 11. maddesini inceleyebilirsiniz.

Zamanında Teslim Edilmeyen Kargolar: Ürün İade ve İade Hakları

İnternet üzerinden istediğiniz ürünün siparişini verdiniz, ancak belirtilen sürede adresinize ulaşmadı. “Peki, şimdi ne yapacağım?” diye düşünüyorsanız tüketici hakları kapsamında ürün iadesi ve iade hakları konusuna detaylıca bakalım.

Tüketici Haklarına Göre Ürün İade Süresi

Kargonuz teslim edilmediyse tüketici hakları gereği 14 günlük bir yasal cayma süreniz bulunur. Bu süre zarfında sipariş verdiğiniz ürünü iptal edebilirsiniz. İptal ettikten sonra ödemiş olduğunuz ücret, hesabınıza iletilir. İletilme süresi, bankalara bağlı olarak değişkenlik gösterebilir.

Beyaz Eşyada İade İşlemleri

Beyaz eşya iade işlemleri ile ilgili güncel bilgi almak için Mesafeli Satış Sözleşmesi Yönetmeliği’ni inceleyebilirsiniz. 

Tüketici Hakları ve İnternet Alışverişi

Tüketicinin haklarını koruyan tüketici hukuku, online olarak yapılan alışverişlerde de farklı prosedürlerle aynı korumayı gerçekleştirir. Peki, Tüketici Hakları Hukuku tam olarak nedir?

THH (Tüketici Hakları Hukuku) Nedir?

Tüketicinin haklarını koruyan yasal düzenlemeleri içeren bir hukuk dalı olan “Tüketici Hakları Hukuku” adil ve dürüst ticaret uygulamalarını yaygınlaştırmayı hedefler. İade ve garanti süreçlerinin yanı sıra yanıltıcı reklam ve ayıplı ürün ya da hizmetler konusunda tüketicinin haklarını belirli düzenlemelerle koruma altına alır.  

Tüketici Haklarına Göre İade ve İade Şartları

Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliği’nde yer alan tutarın altında olan uyuşmazlıklarda tüketici hakem heyetlerine başvuru zorunludur. Bu değer ve üzerindeki uyuşmazlıklar için ise tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamaz. Bu meblağın üstünde bir durumla karşılaşırsanız tüketici olarak doğrudan tüketici mahkemesine başvurabilirsiniz. Güncel bilgiye Tüketici Hakem Heyetlerine İlişkin Bilgilendirme Metni sayfası üzerinden ulaşabilirsiniz.

e-Devlet üzerinden Tüketici Hakem Heyetlerine Başvuru İşlemi gerçekleştirebilirsiniz. 

İnternetten Elektronik Eşya Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

İnternetten elektronik eşya alırken dikkat edilmesi gereken bazı önemli noktalar bulunur. Aşağıdaki adımları izleyerek internetten güvenli bir şekilde elektronik eşya alabilirsiniz.

Önemli not: Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’ne göre cep telefonu, tablet, akıllı saat, bilgisayar gibi ürünlerin kutusu açılmasa da iade yapılamaz.

  • Ürünün özelliklerini detaylıca inceleyin.
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi’ni okuyun.
  • Mesafeli Satış Sözleşmesi’nde geçen iade şartlarına dikkat edin.
  • Mümkünse sanal kart kullanın ve 3D Secure gibi güvenli ödeme yöntemlerini tercih edin.
  • Ürün siparişi vereceğiniz e-ticaret sitesinin güven damgası olmasına dikkat edin. Güven damgası, güvenli ve standartlara uygun bir site olduğunu Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na belgelemiş olduğunu gösterir.

İnternet alışverişinde teslimat, iade ve tüketici haklarını detaylıca anlattığımız yazımızın sonuna geldik. İnternet üzerinden ya da mağazadan satın aldığınız Arçelik ürünlerinizde herhangi bir sorun yaşarsanız Beraber Çözelim sayfamızdan kolaylıkla ürününüzün sorunlarıyla ilgili bilgi ve destek alabilirsiniz.

Yardım mı gerekli?
Probleminizi en güvenli ve hızlı şekilde birlikte çözebilir, servis randevusu oluşturabilirsiniz.